Tidak Batal Wudhuk Bersentuhan Suami Isteri,Inilah Penjelasan Yang Mengejutkan

Gambar Hiasan

 

Sebenarnya Tak Batal Wuduk Sentuh Suami Isteri?

Baru-baru ini menjadi viral di laman sosial mengenai satu artikel yang bertajuk “Sebenarnya Tak Batal Wuduk Sentuh Suami Isteri”. Ada yang menyokong dan ada yang tidak menyokong dengan pendapat bahawa tidak batal wuduk sentuh suami isteri.

Bagi menjelaskan kepada semua, artikel ini secara terperinci menerangkan mengenai perbezaan pendapat mengenai perkara ini.

Persoalannya adakah batal wuduk bila bersentuhan antara suami isteri? Ada yang berpendapat batal wuduk dan ada yang berpendapat tidak batal wuduk.

Sebenarnya dalam permasalahan ini para ulamak berbeza pendapat (khilaf).

1. Berpandangan menyentuh atau bersentuhan antara lelaki dan wanita (termasukk suami dan isteri) membatalkan wuduk dalam apa keadaan sekalipun, samaada sentuhan itu beserta syahwat ataupun tidak. Inilah pandangan mazhab al-Imam al-Syafie R.H.

Dalilnya mazhab pertama antaranya:

i- Ayat al-Quran:

أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء

Maksudnya: “Atau kamu menyentuh wanita.” – maka kamu perlu mengambil wuduk.

2. Berpandangan menyentuh wanita tidak membatalkan wuduk samaada sentuh dengan syahwat ataupun tidak. Ini adalah pandangan dalam mazhab Hanafi R.H.

Dalil mazhab kedua antaranya:

i. Hukum asal orang yang berwudhu adalah kekal wudhu’nya selama-mana tidak ada dalil yang menunjukkan sesuatu perkara yang dilakukannya itu membatalkan wudhu’nya. Maka dalam bab menyentuh wanita ini tidak ada dalil yang menunjukkan ia membatalkan wudhu’. Adapun tentang ayat di atas, mazhab Hanafi memahami ianya membawa maksud bersetubuh bukan bersentuhan dalam ertikata kulit dengan kulit semata-mata. Selain itu terdapat hadith yang menunjukkan bersentuhan semata-mata tidak membatalkan wudhu, dan hadith-hadith ini menguatkan lagi pandangan mazhab Hanafi yang mengatakan maksud sentuhan di dalam ayat di atas adalah dimaksudkan kepada jima’ atau bersetubuh. Hadith-hadith tersebut ialah:

ii. Daripada ‘Aisyah r.a:

“Aku pernah tidur dihadapan Rasulullah S.A.W. dalam keadaan dua kaki-ku di hadapan kiblat baginda (dan baginda sedang menunaikan solat), lalu apabila baginda hendak sujud, baginda memegang kaki-ku, lalu aku pun menarik kaki-ku (untuk membolehkan baginda sujud), apabila baginda bangun, aku lunjurkan semula dua kaki-ku tadi.” (HR al-Bukhari)

iii. Daripada ‘Aisyah juga:

“Aku kehilangan Rasulullah S.A.W. pada suatu malam di tempat tidur-ku, aku meraba-raba mencari baginda, lalu dua tanganku tersentuh belakang kakinya, dan baginda di dalam masjid (sedang sujud menunaikan solat), kedua-dua kaki baginda itu ditegakkan, dan baginda membaca: “Ya Allah, aku memohon perlindungan dengan keredhaan-Mu dari kemurkaan-Mu, dan dengan kemaafan-Mu dari kemuerkaan-Mu.” (HR Muslim)

Zahir dari kedua-dua hadith ini jelas menunjukkan Nabi S.A.W. pernah menyentuh ‘Aisyah R.A. ketika baginda menunaikan solat. Demikian juga ‘Aisyah R.A. juga pernah menyentuh Nabi S.A.W. ketika baginda menunaikan solat. Jika sentuhan antara lelaki dan wanita itu membatalkan wudhu sudah tentu Nabi S.A.W. akan membatalkan solatnya disebabkan wudhu’ baginda terbatal kerana baginda telah disentuh oleh ‘Aisyah.

Para ulama dari mazhab al-Syafie mengemukan jawapan terhadap hadith ini. Namun jawapan mereka dianggap lemah oleh ulama mazhab lainnya, iaitulah mereka berpendapat barangkali sentuhan yang berlaku antara Nabi S.A.W. dan ‘Aisyah itu berlaku dengan berlapik. Alasan ini dianggap lemah oleh ulama mazhab lainnya, sehingga al-Syaukani berkata: “Takwilan ini merupakan takalluf dan bersalahan dengan zahir (dalil).”

3. Berpendapat bersentuhan antara lelaki dan perempuan dengan syahwat membatalkan wudhu’ jika tanpa syahwat tidak membatalkan wudhu’. Ini adalah mazhab Malik dan Hambali.

Pandangan ini merupakan hasil daripada menggabungkan antara nas-nas yang ada dalam masaalah ini, iaitu ayat al-Quran yang bermaksud: “Atau apabila kamu menyentuh wanita (kamu perlu berwudhu)” kerana zahir ayat ini menunjukkan seolah-olah batal wudhu dengan hanya bersentuhan antara lalaki dan wanita, dengan hadith-hadith yang menunjukkan berlakunya persentuhan antara Nabi dan ‘Aisyah, dan baginda tidak memperbaharui wudhu’.

Sebahagian ulama, terutama yang berpendapat tidak batal wudhu dengan bersentuhan antara lelaki dan wanita berpendapat, cara menggabungkan nas-nas seperti yang dilakukan oleh ulama mazhab Malik dan Hambali ini benar jika ayat al-Quran di atas memaksudkan dengan bersentuhan itu adalah semata-mata bersentuhan antara kulit. Akan tetapi terdapat penafsiran yang sahih yang menunjukkan ayat tersebut memaksudkan jima’ atau bersetubuh bukan semata-mata bersentuhan. Ini sepert yang ditafsirkan oleh Ibn Abbas R.A. dan penafsiran ini dipilih oleh Ibn Jarir, dan penafsiran Ibn ‘Abbas ini didahulukan berbanding penafsiran lain, kerana Nabi S.A.W. pernah berdoa kepada Ibn ‘Abbas dengan doa baginda yang berbunyi:

Ya Allah fakihkanlah ia (Ibn ‘Abbas) dalam hal-ehwal agama dan ajarkanlah dia tafsir (al-Quran).” (HR Ahmad, al-Albani telah mensahihkan hadith ini di dalam Tahkik al-Tohawiah)

Selain itu banyak ayat al-Quran lain yang menggunakan kalimat menyentuh (المس) dengan maksud jima’ atau bersetubuh, antaranya firman Allah S.W.T.:

“Tidak mengapa jika kamu mentalak isteri kamu sebelum kamu menyentuh (yakni membawa maksud bersetubuh) mereka atau sebelum kamu menentukan mahar mereka.” (al-Baqarah : 236)

Di dalam ayat yang lain Allah berfirman:

“Jika kamu mentalak isteri-isteri kamu sebelum kamu menyentuh (yakni membawa maksud bersetubuh), pada hal kamu telah menentukan mahar mereka, maka bayarlah setengah daripada mahar yang telah kamu tentukan itu.” (al-Baqarah: 237)

Di dalam ayat yang lain lagi Allah berfirman dengan menggunakan kalimah menyentuh dengan maksud bersetubuh:

“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu menikahi wanita-wanita yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuh (yakni sebelum kamu menyetubuhi) mereka, maka tidak wajib ke atas mereka iddah bagi mu yang kamu minta menyempurnakan nya, maka berilah mereka mut’ah dan lepaskan lah mereka itu dengan cara yang sebaik-baiknya.” (al-Ahzab: 49)

Berdasarkan ini semua, maka pandangan yang lebih kuat dan lebih hampir kepada maksud yang dikehendaki oleh Allah dan Rasul dalam persoalan ini adalah pandangan mazhab Hanafi yang mengatakan tidak batal wudhu dengan bersentuhan antara lelaki dan wanita. Inilah juga pandangan yang dipilih oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah, dan ulama semasa seperti al-Syeikh Abdullah ‘Aziz Abdillah bin Baz, al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin, para ulama dari Lujnah Fatwa Arab Saudi dan ramai para ulama yang lain lagi.

Pendapat Dr. Maza:

“Kalau seseorang itu rasa sentuh batal mengikut mazhab Syafie batal lah. Saya bukan menolak mazhab Syafie, saya mempunyai pandangan yang mungkin berbeza.”

Ini adalah jawapan daripada Dr. Maza, Dr.Rozaimi dan Ustaz Azhar Idrus.

 

 

Sumber:- www.blogammar.com

Ibu Muda ini Mencuba Meminta Segelas Air Kosong di Restoran yang Penuh dengan Tetamu, Tapi Ditolak oleh Pelayan Restoran Yang Kurang Ajar, Setelah itu Terjadilah Hal yang Membuatnya Menyesal

 

GAMBAR DI ATAS SEKADAR HIASAN

 

Konsekuensinya, tak disangka bisa begitu cepat. Itu adalah sebuah resto makanan cepat saji, karena terletak di pusat kota yang ramai, usaha resto itu pun sangat ramai.

Suatu hari, sambil menggendong bayinya, seorang mama muda ke resto itu untuk membeli minuman buat bayinya.

mun, ia melihat resto itu penuh dengan minuman dingin seperti coke, sprite dan minuman dingin lainnya, tidak baik untuk bayi.

Ia melihat-lihat lagi ke sekeliling dan melihat ada sebuah water fountain (air mancur untuk minum) yang berisi air murni dan cocok untuk bayi.

Ilustrasi

Lalu ia menghampiri pelayan resto,  “Selamat pagi, apa boleh saya minta segelas air putih?”

Pelayan memandangnya sejenak sambil berkata, “Mana gelasnya?”

Mama muda itu tertegun dan dengan cepat berkata, “Maaf, saya tidak punya gelas.”

“Tidak bisa kalau begitu,” kata si pelayan singkat.

”Tolonglah Nona, apa tidak boleh menggunakan gelas resto? Jangan khawatir aku bayar.”

Mama muda itu terus memohon, “Bayi ini benar-benar haus nona.”

 “Kamu beli minuman saja,” kata si pelayan dengan nada ketus.

“Tapi bayi tidak boleh minum softdrink, tolonglah berikan aku segelas air putih saja,” kata mama muda dengan suara sedikit bergetar.

Kali ini, pelayan tidak menggubrisnya, dan berpaling, melayani pelanggan berikutnya.

Ia melihat-lihat lagi ke sekeliling dan melihat ada sebuah water fountain (air mancur untuk minum) yang berisi air murni dan cocok untuk bayi.

Lalu ia menghampiri pelayan resto,  “Selamat pagi, apa boleh saya minta segelas air putih?”

Pelayan memandangnya sejenak sambil berkata, “Mana gelasnya?”

Mama muda itu tertegun dan dengan cepat berkata, “Maaf, saya tidak punya gelas.”

“Tidak bisa kalau begitu,” kata si pelayan singkat.

”Tolonglah Nona, apa tidak boleh menggunakan gelas resto? Jangan khawatir aku bayar.”

Mama muda itu terus memohon, “Bayi ini benar-benar haus nona.”

 “Kamu beli minuman saja,” kata si pelayan dengan nada ketus.

“Tapi bayi tidak boleh minum softdrink, tolonglah berikan aku segelas air putih saja,” kata mama muda dengan suara sedikit bergetar.

Kali ini, pelayan tidak menggubrisnya, dan berpaling, melayani pelanggan berikutnya.

Dan setelah mendengar kejadian itu, mereka pun merasa geram, “Keterlaluan sekali, masa segelas air minum saja gak dikasih. Resto seperti ini lebih baik bangkrut.”

”Ya, benar! Benar tuh! Sumpahin bangkrut aja,” timpal yang lain.

Dan saat berbincang-bincang dengan siswa, para guru pun menyinggung kejadian itu, kemudian berpesan, “Sebaiknya kalian jangan terlalu sering nongkrong (makan) di sana.”

Para siswa pun membicarakan hal itu usai pulang sekolah, dan diakhir cerita mereka mengatakan, “Guru kita berpesan jangan terlalu sering nongkrong di resto itu lagi.”

Seperti biasa, resto makanan cepat saji itu selalu buka setiap pagi, siap menyambut kedatangan tamu-tamunya.

Hanya saja, tak ada yang tahu secara pasti, dan entah sejak kapan resto itu mulai sepi pengunjung.

Tidak seperti dulu, yang selalu ramai dan sarat tamu di setiap meja, terutama malam minggu, para siswa yang masih mengenakan seragam sekolah, selalu antri panjang di depan loket.

Tapi sekarang, tidak lagi terlihat bayangan anak-anak muda di dalam resto kegemaran anak-anak muda itu.

Kalau siswa yang jarang ke sana mungkin masih bisa dimaklumi, tapi tak disangka bahkan pengunjung atau tamu lain juga jarang ke resto itu lagi.

Kadang-kadang ada juga yang berkunjung ke resto itu untuk membeli paket bawa pulang, jarang ada yang duduk berlama-lama di dalam resto. Terlihat jelas suasana resto itu sunyi senyap.

Demi memperbaiki kondisi itu, pihak resto pun meluncurkan cukup banyak program untuk menarik tamu, misalnya hadiah untuk tamu yang makan di tempat, paket diskon, souvenir dan semacamnya untuk memikat tamu.

Namun, program-program itu hanya bisa meramaikan sementara dalam waktu singkat, karena tidak lama kemudian, resto itu sepi kembali.

Dan perlahan-lahan, banyak pemilik baru membuka restonya di pusat kota itu.

Di kiri kanan maupun di seberang resto yang pernah berjaya di masa lalu itu berjejel resto maupun kafe atau tenda makanan.

Otomatis lambat laun  resto lama itu pun semakin terpuruk.

Akhirnya secara perlahan tapi pasti, resto yang pernah berjaya di masanya itu pun gulung tikar.

Ketika karyawan resto berkemas dan hendak pergi, mereka tidak pernah menyangka bahwa akhir dari kemalangan itu berawal dari dinginnya segelas air putih. (sikap pelayan)

Tak disangka, hanya karena segelas air putih, bisa menyebabkan sebuah resto yang awalnya selalu ramai itu akhirnya gulung tikar.

Meskipun sulit untuk dipercaya, tetapi bagaimana sikap anda terhadap orang lain, maka balasan yang anda terima juga akan seperti itu.

Antar orang itu saling bertimbal-balik. Selama kita saling menghargai dan menghormati, peduli dan bersimpati, yakin lingkungan masyarakat yang dingin ini sedikit demi sedikit akan berubah.

Sekali lagi, bagaimana sikap anda terhadap orang lain, maka seperti itu jugalah yang akan anda terima.

Selalu berbuat baik dan peduli tidak akan merugikan anda sedikit pun.

Sebaliknya justeru itu adalah tabungan berkah yang pasti bermanfaat untuk anda di kemudian hari.

 

Sumber : Kamiviral

Kaedah dan cara² untuk semak dan claim semula WTD

 

Jabatan Akauntan Negara Malaysia Negeri Kedah
Aras G& 4, Zon C,
Wisma Persekutuan Anak Bukit,
06550 Anak Bukit, Alor Setar,
Kedah Darulaman.

**********************************

Lepas up post pasal Wang Tak Dituntut tadi, ramai sangat yang tanya kesahihan dan cara nak check WTD ni.

Okaylah, kaklong cerita pengalaman kaklong pasal WTD ni ye. WTD ni betul-betul boleh dituntut oleh orang ramai.

Almaklumlah kaklong ni suka nau buka akaun bank merata. Lebih 10 bank kot dari kecik sampai besar. Hahaha…lepas tu terbiar. Tak tau pulak ada duit dalam tu dan boleh reclaim😄

BERDASARKAN PENGALAMAN SAYA
(Pada 17.7.17, Isnin)

Ini apa yang kaklong lalui untuk check WTD. Kotlah ada RM50-RM60 dalam tu kan. Duit jugak, siapa nak bagi.

Pagi, dalam jam 9 lebih, kaklong call 0320568055, Bahagian Wang Tak Dituntut, Jabatan Akauntan Negara Malaysia. Tanya kat dorang camne nak check WTD.

Pegawai tu akan tanya lokasi kita kat mana. Since kaklong di KL, pegawai tu mention tingkat 42, Menara Maybank Kuala Lumpur.

Kalau uols luar KL, pegawai tu akan bagi tempat terdekat utk check. Takdelah yang Kedah, Johor pun kena datang KL untuk check. BUKAN check di bank tau. Check di Pejabat Wang Tak Dituntut.

(Ini tak bermakna untuk akaun Maybank sahaja, #semua jenis #bank dalam Malaysia, saham, pelaburan dan insurans pun akan di check sama.

Bawa IC je kalau nak check. Melalui IC nanti dorang detect, akaun dari institusi kewangan yang mana duit korang masih berbaki. Semua yang ada baki akan keluar. Kalau tak ada balance duit, kaunter akan maklumkan tak ada. So, korang boleh la balik tanpa perlu isi borang segala tu.

HANYA PENAMA je boleh check akaun sendiri.

Kalau nak check untuk agli keluarga yang uzur, silalah bawa surat pengesahan kesihatan dari Klinik/Hospital dan surat sokongan yang menyatakan hubungan kita dengan pesakit.

Kalau nak check untuk orang yang dah meninggal dunia, silalah bawa surat mati dan surat sokongan yang menyatakan hubungan kita dengan si mati.

Andai kata dah check, lepas tu memang ada lebihan duit kita kat situ, dorang akan suh isi borang dan sertakan beberapa dokumen berkaitan termasuk IC fotostat, surat pengesahan bank berkenaan, (bank statement atau buku bank yang aktif) utk tujuan bayaran balik melalui kredit terus (bank in).

Kaklong pun terkejut jugak sebab ada 4 angka duit dalam tu. Alhamdulillah. Tapi tak la terkejut beruk macam orang dapat 5angka. Yang penting bersyukur.

Memandangkan duit yang ada datang dari akaun bank lain, kaklong kenalah ke bank berkenaan untuk buat pengesahan. Contoh Surat Pengesahan pun dorang dah bagi sekali. Just serah kat bank berkenaan untuk dorang copy je.

Esok kaklong akan ke sana lagi untuk proses terakhir, penyerahan borang tuntutan dan dokumen sokongan. Lepas tu, tunggu je la duit masuk dalam akaun dalam tempoh 30hari.

Senang sangat.

#Nasihat kaklong untuk uols yang belum check tu:

1. Please la pergi check. Kalau tak check, tak tau kan.

2. Dah check, tapi tak ada. Jangan kecewa. Berlapang dada. Mungkin ada rezeki lain yang Allah nak bagi tu. Bersangka baik dengan Allah.

3. Dah check. ADA! Once duit dah masuk akaun, perkara pertama kena buat, bayar ZAKAT SIMPANAN. Tak banyak. 2.5% je dari jumlah duit yang kita dapat tu. Mana tau, zakat WTD ni asbab utk kita dapat rezeki berkat yang lebih banyak lagi. Kita tak tau kan? JANJI ALLAH ITU PASTI.

4. Doakan insan2 yang memviralkan pasal WTD ni terus dilimpahkan rezeki yang mencurah2. Kalau dorang tak viralkan, kita pun tak tau.

Utk warga Perlis Kedah boleh check di

Jabatan Akauntan Negara Malaysia Negeri Perlis
Tingkat 3, Bangunan Persekutuan,
Persiaran Jubli Emas,
01000 Kangar, Perlis.

Tel : 04-9762766
Faks : 04-9762668

Jabatan Akauntan Negara Malaysia Negeri Kedah
Aras G& 4, Zon C,
Wisma Persekutuan Anak Bukit,
06550 Anak Bukit, Alor Setar,
Kedah Darulaman.

Tel : 04-700 1000
Faks : 04-700 1011/1068
Emel : pneg_kdh[at]anm[dot]gov[dot]my

Sumber FB Anishaziela Azizan

Benda tu tengok anak awak je,sebab awak tak halang dia selepas bayi lahir..

 

Gara gara tak jaga & tak tahu pasal amalan ini….. Saya dan isteri sangat lalui kesusahan lepas melahirkan anak sulung kami.

Kami berkahwin pada usia 28 tahun dan masa tu confident yang kami ni dah bersedia untuk ada cahaya mata.Allah…. rupanya tidak… ada perkara yang kami terlepas pandang membuatkan anak kami – Qalisha tak dapat lelapkan mata walau sekejap.. dia menangis setiap kali terdengar suara saya & isteri.

 

Bayangkan… waktu berpantang ni isteri saya menangis sebab tak tahu apa yang terjadi dengan anak kami. Bila bawa ke hospital, doctor cakap anak sihat & ok saja.Saya tengok isteri saya sedih ja… sebab Shila pernah cakap masa pregnant dulu yang dia nak dodoikan anak dengan nyanyikan nasyid kesukaanya. Malangnya, isteri saya terpaksa diam saja dan tak bercakap dengan anak kami.

Memasuki minggu kedua lepas lahirkan Qalisha… kami berjumpa seorang imam masjid. So selepas ustaz tanya kami beberapa perkara… rupanya selepas Qalisha dilahirkan saya yang bagi green light kepada Ummu Sibyan.

Saya & ramai yang tak tahu sebenarnya Ummu Sibyan ni adalah syaitan yang menunggu anak kita yang baru dilahirkan untuk menyesatkannya.Ustaz siap bagi tahu…” ‘dia’ tengah tengok ja anak awak ni untuk ajak ‘main main’.. sebab awak tak halang ‘dia’ dari jauhkan diri dari anak lepas lahir dulu” – ustaz

Terkejut & berdebar juga saya masa tu. Takut sesuatu jadi kpd anak kami.“Solat saja tidak cukup… ada beberapa amalan sunnah yang Farid kena buat & satu perkara sunnah ni wajib buat sesudah melahirkan anak” – Ustaz

So ustaz pun explain….. seorang ayah atau org terdekat perlu mengazan di telinga kanan anak dan iqamat di telinga kiri bayi ini sesudah dilahirkan bagi menjauhkan gangguan Ummu Sibyan dari lifenya.

Sesudah Qalisha diazan & diiqamat dengan penuh doa mohon perlindungan dari ALLAH swt ini… Alhamdulillah anak kami kembali normal seperti anak anak lain. Alhamdulillah.Saya harap ‘dia’ tak ganggu life kami lagi.

Dear bakal ibu & ayah… ambil tahu amalan2 yang diajar Rasulullah ini. Ia sangatlah penting untuk menjadi benteng mengahalang anak anak kita dari perkara yang tidak baik.

Saya kongsikan 7 SUNNAH RASULULLAH SAW SEAWAL MENYAMBUT KELAHIRAN BAYI…

AZAN – Seeloknya dilakukan ayah bayi. Diazankan di telinga kanan bayi & iqamah di telinga kirinya. Kenapa? Mengelak dari diganggu Ummu Sibyan. Siapa Ummu Sibyan? Sejenis iblis yg menanti kehadiran bayi yg baru lahir utk menakutkan & menyesatkannya.

BERTAHNIK – Dilakukan oleh org2 yg punya sifat taqwa & soleh. Caranya.. kurma yang dikunyahnya disuap kepada bayi & dilalu lalukan ke langit langit bayi & dibacakan doa doanya. Kenapa? Dengan harapan agar anak ini juga menjadi anak yg soleh & bertaqwa.

🍃 MENAMAKAN BAYI – menamakan bayi dgn nama2 yg baik pada hari ke-7 selepas kelahirannya.

🍃 BERCUKUR – Disunatkan mencukur kepala bayi pada hari ke-7.. kemudian bersedekah kpd org2 fakir miskin dgn perak seberat timbangan rambutnya itu.

🍃 NILAIAN RAMBUT BAYI – Menimbang rambut bayi yang dicukur & mendermakan perak atau emas kepada fakir miskin.

Cth :
Berat rambut bayi : 2gram.
Harga emas : RM 170.00
Harga perak : RM RM 3.00
Jika dibayar menggunakan nilaian emas :
RM 170 X 2 gram = RM 340.00
Jika dibayar menggunakan nilaian perak :
RM 3.00 X 2 gram = RM 6.00

Menurut mazhab syafi’i bersedekah itu boleh sama ada mengikut nilaian emas atau perak. Terpulang kpd kemampuan…

🍃 AKIKAH – Menyembelih 2 ekor kambing bagi kanak kanak lelaki & seekor kambing bagi anak perempuan. Disunatkan utk menyediakan hasil sembelihan itu kpd org ramai dgn dimasak masakan seperti masak kurma semasa kenduri akikah sebagai tanda kesyukuran kelahiran bayi.

loading…

🍃 BERKHATAN – Wajib bagi anak lelaki & digalakkan bagi anak perempuan.

Sumber: Eberita.org

Remaja disyaki merogol tiga adik perempuannya direman 7 hari

SUNGAI PETANI, KEDAH – Seorang remaja berusia 18 tahun ditahan reman selama 7 hari bermula semalam kerana disyaki merogol tiga adik perempuannya, lapor media tempatan.

Majistret Arif Mohamad Shariff membenarkan suspek yang ditahan semalam, di reman di Mahkamah Majistret Sungai Petani.

Difahamkan, polis bertindak menahan suspek sebaik saja ibunya membuat laporan polis, selepas dimaklumkan oleh seorang anak perempuannya berusia 8 tahun bahawa dia telah dirogol abangnya.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Superitendan Saifi Abdul Hamid berkata, mangsa memaklumkan kejadian itu kepada ibunya yangb erumur 39 tahun bahawa pada 19 Julai lalu kira-kira jam 8 malam, suspek telah menariknya masuk ke dalam tandas di sebuah rumah kosong herhampiran rumah mereka sebelum dipaksa melakukan hubungan seks.

Mangsa juga turut mendedahkan dia telah diugut oleh suspek agar tidak memberitahu perbuatannya kepada orang lain atau berdepan dengan tindakan dipukul.

Menurut Saifi, sebelum ini, dua lagi mangsa yang berusia 9 dan 14 tahun juga pernah memberitahu ibu mereka bahawa suspek telah merogol mereka, tetapi ibu mangsa tidak membuat sebarang laporan polis.

Dalam laporan China Press, si ibu hanya menganggap anak-anak perempuannya bergurau sahaja dan suspek turut menafikan dakwaan adik beradiknya itu dan menyatakan dia telah difitnah dengan sengaja. Dalam kejadian terbaru melibat mangsa berusia 8 tahun, suspek juga turut menafikan tuduhan ibunya yang kemudian membuat laporan polis terhadap suspek.

Ketiga-tiga mangsa telah dihantar ke hospital untuk menjalani pemeriksaan lanjut.

Suspek menyerah diri di ibu pejabat polis daerah Kuala Muda pada hari Jumaat dan terus ditahan untuk siasatan dan kes disiasat di bawah Seksyen 376B Kanun Keseksaan.
Sumber : thereporter

Eksklusif ! Ini Pengakuan Ibu Tentang Jantina SEBENAR Nur Sajat Yang Buat Ramai TERKESIMA !!!

Nur Sajat merupakan antara jutawan kosmetik di Malaysia yang agak kontroversi dan menjadi buah mulut netizen hari ini, Siapa tidak kenal kan? Sehingga ke hari ini status jantinanya diragui oleh sebahagian besar netizen, ada yang percaya Sajat adalah lelaki yang bertukar pada wanita, atau Sajat dilahirkan sebagai Khunsa.

Dalam satu dokumentari khas yang membicarakan tentang fenomena mak nyah yang diterbitkan beberapa tahun lalu, pihak media telah menemuramah sajat dan keluarganya dan ini pengakuan ibu Sajat sendiri mengenai jantina anaknya itu.

Menurut laporan laman Kisah Dunia, “Ibu Sajat menceritakan, bahawa sejak kecil lagi, Sajat sudah mula menunjukkan cenderungnya ke dalam dunia wanita apabila dia sering dan gemar bermain alat makeup. Malahan, Sajat juga sering memakai pakaian wanita milik kakaknya atau adiknya.

Selain daripada itu, ketika tidur juga Sajat mempunyai tabiat akan memakai kasut tumit tinggi milik ibunya. Naluri keperempuan dalam diri Sajat yang dilahirkan sebagai seorang lelaki amatlah kuat hingga dia sendiri nekad untuk menukar jantinanya.

Ibu Sajat menambah, dia adalah orang pertama yang mengesan perubahan Sajat apabila Sajat mula mengambil pil hormon sejak usianya 14 tahun. Namun walaupun dirinya mak nyah, Sajat ketika itu yang masih kecil telah mampu untuk mencari duit belanjanya sendiri.

Sebagai seorang ibu, pastinya berat dan sukar untuk menerima hakikat anak yang dilahirkan didunia adalah lelaki namun mengambil keputusan menukar jantina kepada perempuan. Segala cacian dan hinaan dari masyrakat membuatkan keluarga tidak menerima perbuatan Sajat. Namun, air dicincang takkan putus.

Menyedari Sajat itu adalah anak kandungnya, lama kelamaan mereka terpaksa menerima kenyataan. Ibu Sajat juga menasihati para ibu bapa agar tidak memulaukan atau membuang sekiranya mempunyai ahli keluarga yang bertukar jantina asal.

Apa yang seharusnya dilakukan ialah, tetap memberikan sokongan tidak berhenti pada mereka, kerana walaupun wajah dan jantina berubah namun jangan hati yang berubah. Adik Sajat juga mengatakan, abangnya tidak minta dilahirkan di dunia seperti ini.

“Sakit sebenarnya jadi macamni. Bayangkan kalau diri saya ini wanita, tiba tiba saya rasa yang saya lelaki,” ujarnya.”

Walau apa pun status jantinanya yang sebenar, kita sebagai manusia mestilah mengharapkan dia kembali kepada fitrah sebenar kerana akhirnya setiap manusia akan bertemu Allah untuk penghakiman.


Sumber:- Kisah Dunia

P

‘Salahkah saya cili kemaluan kekasih suami?’ – Isteri

VIETNAM – Seorang wanita mengandung yang mendapati suaminya berlaku curang, menghukum kekasih suaminya dengan melumurkan cili ke dalam kemaluan wanita itu.

Ly Chanel, 23, berkata, dia berasa curiga apabila suami yang baru dikahwininya tujuh bulan, Chien Keo, 24, kerap menghilangkan diri untuk beberapa jam.

Bakal ibu dan empat rakannya kemudian mengekori Chien ke sebuah hotel sebelum menangkap Chien dan kekasihnya di wilayah Thai Nguyen, utara Vietnam.

Berang suaminya berlaku curang, Ly memakai sarung tangan getah sementara tiga lagi rakannya menahan wanita itu dan seorang lagi merakam gambar kejadian di mana mereka menanggalkan seluar dalam wanita terbabit dalam kejadian pada waktu tengah hari Selasa.

Mereka kemudian mengambil beg plastik yang mengandungi cili dan menyumbat cili ke dalam kemaluannya menyebabkan wanita itu meronta-ronta kepedihan.

Gambar menunjukkan wanita terbabit ditahan di kepala, kaki dan tangan ketika cili segar dimasukkan ke dalam kemaluannya. Kelihatan beberapa biji cili juga berterabur di atas katil.

Mereka kemudian memuat naik gambar-gambar kejadian itu di media sosial dan menyatakan rasa bangga kerana mereka berjaya menghukum wanita berkenaan. Malangnya tindakan mereka itu dikecam netizen, malah berlaku tidak adil kerana si suami dibiarkan terlepas begitu sahaja.

y yang baru hamil tiga bulan dan bakal menerima bayi lelaki berkata, “Adakah suami saya mahu saya hidup bahagia dan menerima kehadiran zuriatnya ini kelak?

“Bagaimana dia boleh menanggung kami jika dia curang dengan perempuan lain? Perempuan yang menghancurkan rumahtangga wanita lain.

“Wanita boleh memberi kemaafan dengan mudah tetapi mereka tidak akan melupakan apa yang telah berlaku. Cemburu itu satu pedih dan pastinya perempuan itu juga tahu perasaan ini.

“Biarpun ada yang membenci saya dengan apa yang telah berlaku, tetapi begitulah kehidupan yang kita tidak dapat memuaskan hati semua orang.,” katanya.

Ly dan suaminya, Chien

Sementara itu, polis berkata pihaknya tidak menerima sebarang laporan polis dari mangsa kejadian namun pendakwaraya berkata, Ly Chanel boleh dikenakan tindakan jika polis mahu melakukan pendakwaan terhadapnya.

Peguam Giang Hong Thanh dari pejabat peguam daerah berkata, “Pertama sekali, adakah perlu berkongsi dan bersimpati dengan keadaan psikologi si isteri dalam hal ini jika wanita itu memang telah dilumurkan dengan cii itu telah menganggu rumahtangganya?

“Melumurkan cili di kawasan kemaluan individu lain dan memuat naik klip video atau gambar di internet adalah tindakan yang bertujuan menghina orang lain.

“Jika cili itu mencederakan alat kelamin mangsa, si isteri boleh didakwa mengikut Artikel 104 Kanun Keseksaan yang boleh dikenakan hukuman dan denda dari RM389 hingga RM556,” katanya.

‘Anak dah empat, nak jaga bentuk badan lagi susah’ – Wanita kongsi tips maintain badan selepas bersalin

Bukan mudah nak menjaga badan selepas bersalin. Menurut Puan Nur Balqis Yunus, jika tempoh berpantang dimanfaatkan dengan baik, tiada masalah untuk mendapatkan bentuk badan yang asal. Apa yang penting, disiplinkan diri untuk berpantang, selain suami juga perlu membantu dan memberi dorongan kepada isteri.

Semoga tips dari Puan Nur Balqis ini bermanfaat untuk anda.

Tips maintain badan selepas bersalin cara saya! 

Nota tambahan: Saya ibu kepada empat orang anak yang jarak setahun setengah ya! Empat orang anak dalam masa enam tahun bukan kerja yang mudah. Jaga bentuk badan lagi susah. So lets check this out!

1. Keep breastfeeding your baby

Tiada istilah bila menyusu rasa lapar, asyik makan saja. Kemudian badan jadi gemuk. Jadi, tak nak breastfeed sebab takut gemuk. Padahal, lagi kerap breastfeed, berat badan cepat turun, rahim cepat kecut dan anak pun sihat. InshaAllah. Mak dan anak akan sihat dan cantik. Jimat pun jimat, kan?

2. Pastikan badan sentiasa panas

Makan makanan yang memanaskan badan. Halia dan lada hitam penting. Kalau perlu, makanlah jamu yang boleh memanaskan badan. Tetapi pastikan dah sudah lepas tahap penyakit kuning.

Saya makan jamu seminggu selepas bersalin. Dari anak pertama sehingga anak ketiga, memang dalam pantang itu hari-hari makan jamu kampung yang nenek bidan itu buat sendiri. Memang original bahan-bahan kampung, akar kayu segala. Badan panas memang cepatlah berpeluh dan sihat.

3. Pastikan pakai bengkung, kalau boleh 100 hari

Kalau lebih lagi bagus sebenarnya. Tetapi saya pakai Premium Beautiful saja sebab mudah nak pasang sendiri. Pakai setiap masa kecuali masa mandi, masa berurut dan bertungku saja buka.

Bila pakai, biar kemas dan selesa. Semakin hari badan semakin mengikut benduk, jadi ketatkan lagi biar ikut sampai bentuk yang kita rasa puas hati. Sebelum pakai, letaklah minyak panas yang rasa selesa untuk perut. Lagi cepat kecik perut kita.

4. Pastikan tungku tak tinggal

Saya malas sikit bab tungku, kecuali mak bidan yang buatkan. Jadi saya tadahkan saja badan saya, dia yang uli. Tetapi bayar lebih sikitlah kalau nak suruh orang buatkan. Sebab itu kena rajin kalau mahu berjimat.

Kena tungku setiap hari sehingga habis 44 hari berpantang dan sebab itu juga saya beli Ceragem. 10 hari mak bidan uli, balance memang baring atas Ceragem saja. Dua kali sehari saya mesti buat. Peluh merecik macam bersauna.

5
. Jaga makan

Benda yang masuk dalam perut, paling penting. Saya tak adalah ikutkan pantang seperti nenek saya. Tetapi saya makan dalam jumlah yang kecil tetapi kerap. Lapar, makan. Dahaga, minum. Air ais elakkan! Lagi lama elak ais, lagi bagus. Nak teguk sikit untuk menghilangkan rasa gian, tak apa. Tetapi sebaik-baiknya jangan. Lebih baik amalkan minum air suam sahaja.

Sup ikan, sup ayam, sup sayur itu memang keraplah masuk perut setiap hari. Sup-sup itu pula penuh dengan halia dan lada hitam. Kentut-kentut saja kerjanya. Badan panas, keluar peluh, barulah cepat slim.

6. Vitamin C dan habbatussauda

Saya memang amalkan dua supplement penting ini. lagi-lagi bila berpantang. Setipa malam telan dulu dua supplement ini, sebelum tidur. Ikut apa yang anda makan. Tetapi dua supplement ini yang saya amalkan.

7. Bilik jangan pasang aircond selama 100 hari!

Kalau boleh, janganlah pasang aircond sampai 100 hari. Masuk kereta, tolonglah duduk belakang dan pakai sweater. Satu badan kena cover tau.

8. Pakai stokin dan pastikan kaki tidak sejuk

Ini memang dari zaman opah pun, opah akan membebel. Ada sebab kena pastikan kaki itu tak sejuk sebab kakilah punca kalau tak jaga.

9. Pantang dengan suami

Yang ini memang saya pegang kata-kata opah. Maaflah suami, 100 hari memang wajib.

10. Berurut dan bertangas adalah wajib

Ini bagi saya adalah wajib untuk badan kita rasa lebih segar dan lebih ringan. Darah berjalan lancar, tak tersumbat dengan angin dan toksin. Buang toksin melalui peluh.

Yelah, awak tengah berpantang, nak expect apa? Pergi jogging nak bagi peluh keluar dari badan? No, no, no! Mudah saja, ambil air, rebus dengan halia, manjakani, serai wangi, daun pandan, daun limau purut, daun mengkudu, daun kunyit, daun limau purut. Rebus sampai menggelegak.

Kalau ada mak bidan, minta dia buatkan. Kalau tak, suruh suami buatkan.

Selepas itu letak bawah lantai, ambil bedsheet yang besar, letak kerusi, kau duduk atas kerusi yang bawah itu air rebusan tadi. Tangas selama setengah jam.

Seminggu pertama, buat tiga kali seminggu. Selepas itu, seminggu sekali dah okay. Kemudian badan memang terasa ringan. Tetapi jangan lupa minum air masak banyak-banyak bagi menggantikan air yang hilang semasa bertangas tadi.

Badan ringan dan wangi. Yang bawah itu pun rasa fresh. Setiap hari pastikan basuh yang ‘bawah’ itu menggunakan air rebusan sireh untuk mempercepatkan luka hilang dan ketat.

Kata nak macam anak dara semula. Tak payah beli produk, alami saja. Cepat dan berkesan, tiada was-was.

Sumber: Nur Balqis Bt Yunus

Lebih 200 biji batu dikeluarkan dari badan pesakit kerana kerap tinggalkan sarapan pagi

CHINA – Pakar bedah di China mengeluarkan lebih daripada 200 biji batu dari badan seorang wanita dalam satu pembedahan yang dilakukan minggu lalu, lapor Daily Mail.

Mereka mendakwa, batu-batu tersebut ditemui di dalam pundi hempedu dan hati wanita itu, yang berkemungkinan besar terhasil disebabkan pesakit tidak mengambil sarapan pagi selama lebih dari satu dekad.

Menurut Hospital Guangji di Hezhou, ada beberapa ketul batu yang saiznya sama seperti sebiji telur. Pembedahan itu dilakukan pada 15 Julai lalu dan mengambil masa selama enam jam.

Pesakit yang dikenali sebagai Cik Chen, berusia 45 tahun, menyara hidup dengan mengumpul rosin – bahan melekit berwarna kuning atau coklat yang berasal dari pokok pain.

Doktor dari Hospital Guangji, wanita itu sering makan sisa makanan dan makan secara tidak teratur mengikut waktu makan.

Difahamkan, Cik Chen mula mengalami masalah sakit perut lebih dari 10 tahun yang lalu. Semasa menjalani pemeriksaan perubatan, Cik Chen dinasihatkan oleh doktor pada masa itu untuk menjalani pembedahan. Namun dia tidak bersetuju kerana takut dibedah.

Bagaimanapun, Cik Chen dimasukkan ke Hospital Guangji minggu lalu selepas dia sudah tidak mampu menahan masalah sakit perutnya yang tidak tertanggung.

Batu-batu yang terbentuk dalam pundi hempedu adalah kristal kecil yang biasanya diperbuat daripada kolestrol. Batu hati pada dasarnya sama, tetapi terbentuk di dalam hati.

Menurut NHS, individu yang mempunyai berat badan berlebihan dan usia 40 tahun ke atas, terutamanya wanita adalah cenderung untuk menderita batu hempedu.

Salah seorang pakar bedah yang terlibat dalam pembedahan itu, Doktor Quan Xuwei berkata, ramai pesakitnya yang menderita batu hempedu gemar melangkau atau mengambil sarapan pagi mereka secara tergesa-gesa.

“Apabila seseorang itu tidak makan sarapan pagi, pundi hempedu mereka akan berhenti menyusut atau berkembang. Ini boleh menyebabkan hempedu membesar di dalam pundi hempedu, yang membawa kepada tahap kolestrol dan kalsium yang tinggi.” jelasnya.

Walau bagaimanapun, pakar di UK mempunyai pendapat yang berbeza. Doktor George Webster, Naib Presiden British Society of Gastroenterology berkata, implikasi tabiat diet pemakanan tertentu sebagai penyebab batu hempedu atau batu hati akan menjadi spekulasi tulen, tanpa asas bukti saintifik untuk menyokongnya.

Doktor Webster berkata, batu di pundi hempedu serta saluran dalam hati adalah masalah biasa di seluruh dunia, tetapi penyebabnya seringkali tidak dapat dikenalpasti.

Sumber : thereporter

PERHATIAN… Awas Jika Anda Selalu Main Telefon Sebelum Tidur., Baca 5 Risiko Ini..!!

Telefon bimbit sudah menjadi keperluan semua orang pada masa kini.Bukan sahaja orang dewasa, kanak-kanak pun kebanyakannya dah pakai telefon bimbit. Tapi tahukah anda, amalan tengok telefon bimbit dalam ruangan yang gelap sangat membahayakan kesihatan dan boleh memudaratkan mata?

 

Banyak kes individu kehilangan penglihatan di bahagian mata sebelah kanan akibat terlalu fokus pada telefon bimbit ketika dalam gelap. Selain itu, ada juga yang hilang penglihatan selama 15 minit setiap hari setiap kali bangun dari tidur.

Menurut kajian, insiden ini berlaku disebabkan tabiat individu yang suka fokus pada telefon bimbit ketika dalam gelap. Kebiasannya ia berlaku pada waktu malam sebelum seseorang itu masuk tidur.

Selain itu, mereka yang mempunyai tabiat selalu bermain telefon sebelum tidur juga lebih berisiko untuk:

1. Otak menjadi lebih penat

2. Obsesiti

3. Ganguan saraf

4. Depresi

SUMBER