Pada awal bulan lalu, seorang wartawan media yang masih muda telah mendatangi sebuah perkampungan di Liucunbu di Cina akan tersebarnya berita misteri dari mulut kemulut menjumpai Sesuatu……

Pada awal bulan lalu, seorang wartawan media yang masih muda telah mendatangi sebuah perkampungan di Liucunbu di Cina akan tersebarnya berita misteri dari mulut kemulut menjumpai sebuah cendawan langka di kampung tersebut.

Menurut seorang penduduk, cendawan itu ditemui disebuah perigi Lama yang airnya sudah kering, namun masih lembab, penduduk yang menemui benda itu turut terpesona dengan keunikan bentuk dan juga fisiknya yang lebut.

Cendawan tersebut memiliki dua kepala di hujung dan dibawah, kepala benda itu memiliki lubang dipercayai hidung dan mata cendawan tersebut.

Seorang penduduk yang sudah menetap di kampung tersebut selama 80 tahun mengaku baru pertama kali ia melihat cendawan seperti itu.” orang paling tua dikampung ini saja belum pernah melihat cendawan seperti itu” ujar salah seorang penduduk dengan jujurnya.

Ada juga sebagian warga yang cuba mencari melalui internet mengenai cendawan yang mereka temukan, ”saya sudah melakukan pencarian di internet ia adalah cendawan jenis Lingzhi yang disebut Taisui “ujar salah seorang pemuda, ketika di tanya wartawan tersebut.

Selain daripada itu pemuda itu juga menjelaskan bahwa cendawan jenis Lingzhi yang disebut Taisui adalah sejenis cendawan yang sangat popular yang hanya dimakan oleh maharaja cina zaman baheula supaya mereka panjang umur.

Ketika itu juga berita yang disiarkan Secara LIVE melalui televisi cina, menjadi bahan lawak penduduk negara itu, kelucuan berita tersebut ditambah deNgan wartawan Yang penuh yakin menyampaikan berita cendawan popular tersebut yang sebenarnya adalah alat bantu seks.

Stesen tv yang kemudian tahu bahawa rancanagan mereka menjadi bahan lawak, mereka kemudian menyiarkan berita permohonan maaf. ”wartawan kami masih muda dan itu adalah kerja pertamanya mohon maklum”katanya.

Via Sembangkencang

Kecantikan itu satu anugerah.Nama aku Saleh.Di kampung aku seorang janda yang bernama Siti.Beliau menjadi kegilaan orang ramai di kampung tidak kira tua atau muda.Satu malam,selepas pulang dari kerja aku lalu di hadapan rumah Siti.Apa yang aku lihat benar-benar mengejutkan.Rupa2nya…

Aku ada beberapa cerita pasal gangguan yang jadi kat family aku dan aku sendiri. Cerita ni berkronologi. so kalau dah sedia jom start.

1990’s :
Aku tak tau tahun sebetulnya berapa sebab aku tak lahir lagi waktu ni. Mak aku ni janda anak 2. Ayah aku pulak duda anak 1. Dorang ni kahwin sebab kawan yang rekemenkan. Time mak aku masih lagi janda, dia ni boleh dikatakan ramai jugak lah peminat even janda anak 2.

Ramai la pakcik2 yang dok menggatal sampai mak aku kena sound banyak kali lah dengan isteri2 dorang tu. Bila mak aku dah kawin dengan ayah aku so senyap la mulut tu.

Ingat dah boleh bahagia tapi no! Mak aku kena ganggu teruk. Awal2 baru kawin tu punyalah mak aku benci gila kat ayah aku siap setiap kali maghrib akan bawak parang lah pisau lah nak tetak ayah aku. Nasib iman ayah aku kuat. Bawak ustaz datang rumah tengokkan mak aku.

Ustaz tu cakap parah ni sebab dia nak dua2 mati. Wow! Hebat betul itu orang. Dia pikir dia tuhan ke boleh tentu ajal maut? Makan tahun jugak mak aku berubat. 4tahun lepas tu aku lahir. Tahun depan tu pulak adik aku. So bahagia la kami sebentar.

2000’s :
Ingat panas sampai ke petang rupanya gerimis mengundangggg. Habis kami anak beranak kena kacau. Tapi yang pelik dia kacau mak aku dengan anak2 perempuan je. Ayah dengan dengan anak2 lelaki dengar pon tak pernah. Hantu betul hantu ni. Mula lah kak yong aku dengar budak nangis. Kak yang aku nampak macam2. adik aku badan dia habis lebam2.

Aku ni semua merasa. Dengar, nampak, lebam huhuhu. ayah aku cakap ni tak boleh jadi ni kena berubat. pergi lah jumpa ustaz yang dulu rawat mak aku tu and guess what? orang yang samaaaaa jugak hantar.

waduh waduh memang cari gaduh ni dengan aku. pakcik ke makcik ke dua2 aku tendang kang dok buat tak elok kat family aku. so anak2 ni kejap je dia rawat. mak la lama sikit dalam 2 bulan nak rawat. mak aku lagi lah kena teruk sampai tak boleh tido 6 hari masuk ward tambah air, bagi ubat tido pon tak jalan. kesian dia. tapi Alhamdulillah berkat doa kami anak beranak mak pulih.

2010’s :
mak aku selalu pesan jangan tolak pinangan atau lamaran orang secara kasar. Cakap lembut. hmm tapi aku ni memang jenis garang. takda garang tapi siapa yang tak kenal mesti cop aku sombong teruk haha. so ada lah sorang mamat ni lamar aku. dalam masa yang sama aku tahu dia ni sebenarnya tengah hangat bercinta dengan budak first year u aku.

aku namakan dia Aman. Aman ni dia punya tahap gila tu sampai semua orang tak boleh brain budak deanlist ni actually psycopath. eh panjang pulak intro pasal dia. ok berbalik cerita tadi, haa dia ni pakwe orang lah senang citer so aku cakap la taknak bagai dengan nada yang agak kasar. nak tahu dia cakap ape?

“kau jangan cabar aku Amy. kang aku hantar belaan aku kat kau baru ada akal”
dan aku pun cabar dia lagi dengan harapan itu hanyalah dialog. time ni aku tengah praktikal dekat wangsa maju. so duduk lah rumah sewa apartment dengan 3orang kawan aku.

kejadian dengan Aman tu aku dah lupakan sebab lepas dia ugut tu serius takde apa2 yang jadi. lama jugak aku bebas tanpa Aman. setahun rasanya sampai aku dah start kerja. aku still kerja kat syarikat yang sama aku praktikal dulu so stay je duduk rumah tu.

malam tu aku dengan housemates (nita dan ja) gila nak makan so keluar lah naik keta pegi cari kedai mamak. so dah kenyang semua otw balik tu Ja diaamm je. aku tanya macam2 satu pun dia tak jawab. haa sudah. dah la dia duduk belakang sorang2.

aku stop tepi jalan. bajet2 berani nak tanya Ja. sekali tak sempat aku nak paling belakang dia dah pandang aku baiikkk punya kat cermin atas tu dengan mata tajam. so aku cakap kat Nita tolong call ustaz mana2 yang dia kenal. dah dapat call so terus gerak pergi rumah ustaz tu. dia scan Ja pastu geleng kepala. “ada orang nak kenakan awak ni tapi terkena kawan awak sebab dia lemah.”

haaa sudah sape pulak aiii yang berani main dengan kuasa Allah ni. tapi aku malas nak tanya ustaz so lepas dia pulihkan Ja dengan izin Allah, kami pon balik.

puas aku pikir 2,3 hari sape lah yang buat. tiba2 dapat mesej dari unknown : “ingat aku lagi? kau pikir hebat lah dengan pendinding diri kau tu? kau tunggu lah Amy aku hantar yang lagi hebat.” waktu tu aku tak pikir ape dah selain Aman.

so malam tu nak tido lah macam biasa tetiba rasa orang main kaki lah main rambut lah pastu gelak2 tepi telinga. aku dah seram sejuk. nak bangun tak boleh rasa kena ikat je waktu tu. nasib aku hafal ayat ruqyah. baca dan baca lagi tapi makin lama aku rasa panas.

rasa nak cederakan diri sendiri. sumpah waktu tu aku rasa nak pergi dapor ambik pisau tikam diri sendiri. nasib Nita dengan Ja datang sebab dengar aku terjerit-jerit. lepas dorang datang bilik aku tu aku dah tak sedar. bila dah sedar, aku dekat kampung. yes kampung aku dekat perak.

mula lah Nita cerita. dia kata lepas aku jerit2 tu terus aku jadi tak betul. kejap mengilai kejap nangis kejap gelak. dorang dah kecut dah sebab masing2 tak boleh drive. aku sorang je boleh. so mampu tunggu je abang aku dari semenyih datang. stay je dalam bilik aku sebab takut aku buat benda bukan. sepanjang kat dalam bilik tu, aku asyik sebut nama Aman je.

pastu cakap nak mati. tak nak hidup dah. ulang2 benda yang sama. lepastu aku start agresif. pegi dapor ambik daging yang tak masak aku makan. cakar2 tong sampah cari sisa makanan. Ja dah awal2 lagi masuk dapor sorokkan segala benda tajam. thanks Ja.

tak lama lepastu abang aku sampai. terus bawak aku balik perak. Nita dengan Ja ikut sekali. mulalah sesi soal menyoal dengan makhluk tu.

“kau siapa?”
“……”
“lagi sekali aku tanya, kau siapa?”
“hamba”
“hamba siapa?”
“tuan aku lah.”
“siapa tuan kau?”
“Haruuunnnnn hihihi”
“harun? macam biasa dengar.” ayah aku menyampuk.
“memang lah kau biasa dengar sebab aku lah jugak yang kacau bini kau dulu hahaha”

rupa-rupanya gaissss Aman ni anak si Harun. Harun ni siapa? dia lah yang guna2 kan mak aku dulu. yang nakkan mak aku tapi tak dapat tu. haihhh memang keturunan setan ni bikin darah aku menggelegak! tak dapat mak anak pon dia nak ambik. lepas dah habis soal2 tu aku pun dah pulih sikit. rehat je kat rumah ambik cuti seminggu.

Nita dengan Ja abang aku hantar balik alang2 dia balik Semenyih. seminggu kat kampung ni la mak aku cerita semuaa benda pasal Harun. macam mana dia boleh kenal Harun bagai tu. pasal anak dia Aman, mak aku kata seingat dia, Harun tak pernah kawin. so mungkin Aman anak angkat dia je

.ok sampai sini dulu aku cerita. next post aku cerita pasal siapa Harun dan Aman. dan macam mana gangguan yang aku dapat bila dah kahwin. dan jugak kenapa dia kacau aku sorang je teruk, kakak2 dengan adik aku biasa2 je. sebab kalau aku nak cerita semua kat sini sumpah panjang. kang tak larat pulak nak scroll. see you gaisss bye.

Sumber : Amy via myberitatular.com ­sembangkencang

 

Ibu kepada anak perempuan ini terkejut apabila melihat anaknya menghampirinya dengan keadaan menangis dan berlumuran darah di bahagian punggung selepas dia dibiarkan bermain di taman permainan. Selepas di siasat rupa-rupanya ini yang berlaku…

Anak kecil pasti seronok bila diajak ke taman permainan. Ibu bapa biasanya akan berdiri di tepi dan menjaga keselamatan anaknya. Tetapi, sebagai manusia ibu bapa juga kadang-kadang terleka, satu kejadian memilukan berlaku di luar negara dan kemalangan tersebut berlaku di tempat permainan kanak-kanak.

Seorang ibu bernama Amy Smith membawa puteri kecil (Demi) ke taman permainan berhampiran rumah untuk bermain. Sebelumnya, Amy selalu membawa Demi bermain di taman tersebut dan selama ini tidak pernah terjadi apa-apa. Namun siapa yang menyangka, ketika Amy baru saja duduk di kerusi taman, tiba-tiba dia melihat kejadian yang sangat mengejutkan

Permainan kegemaran Demi adalah gelongsor, tapi permainan kegemarannya itu mendatangkan kecederaan kepadanya. Selesai meluncur, Demi tiba-tiba menangis kuat, dan Amy cepat-cepat berlari mendapatkannya, Demi pun menghampiri Amy dengan punggung sebelah kanan penuh berdarah.

Kejadian ini tentunya sangat mengejutkan Amy, sama sekali tidak terfikir bahawa taman permainan boleh menyebabkan kemalangan seteruk ini pada kanak-kanak. Apabila diperiksa, rupanya ada pecahan kaca yang sangat tajam. Amy sangat menyesal kerana dia sudah lalai dan tidak memeriksa gelongsot tersebut sebelum membiarkan Demi meluncur.

Demi segera dibawa ke hospital dan Amy melaporkan perkara ni kepada polis. Setelah disiasat, polis mendapati bahawa ada insan yang sengaja meletakkan serpihan tersebut.

Amy tentunya sangat marah, namun tidak boleh berbuat apa-apa. Amy hanya boleh kongsikan kejadian ini di internet agar ibu bapa dapat lebih berhati-hati ketika membawa anak bermain di luar rumah.

Ya, dunia ini memang penuh kejahatan, dan anak-anak menjadi sasaran penjahat tersebut! Kongasikan kisah ini kepada kawan-kawan dan keluarga, jangan sampai kerana sedikit kelalaian, anak-anak yang tidak tahu apa-apa menjadi mangsa!

Sumber: Aliff Channel

Via : sembangkencang

Diharap kisah ini menjadi pengajaran buat semua yang membaca , sila SHARE jika bermanfaat . Tiada siapa dapat mengesahkan kebenarannya. Anggaplah ia sebagai pengajaran saja. Jangan sampai terbawa-bawa

Kisah ini adalah benar berlaku dan dipetik dari perkongsian seorang rakan facebook admin .
Diharap kisah ini menjadi pengajaran buat semua yang membaca , sila SHARE jika bermanfaat .
Tiada siapa dapat mengesahkan kebenarannya. Anggaplah ia sebagai satu hiburan saja. Jangan sampai terbawa-bawa. Cheh, aku bebual dah macam KC dari rancangan MJ12 pulak..)
BEGINI CERITANYA…
Walaupun kita digalakkan menziarahi jenazah..namun berhati-hatilah. Beringat sblm kene… ingatlah orang tersayang…please take note of this for our on good…. org tua-tua used to say…. bila balik from melawat org meninggal, terus ke bilik air, cuci muka, rehat sebentar baru tegur anak2 dirumah.

Terbaca kisah Ura, teringat saya pada tragedi yang menimpa bayi perempuan saya, ketika itu masih berusia 7 bulan. Memang tidak bermaya, tidak tidur, tidak menangis, tidak ketawa, tidak makan dan tidak pula menyusu. Hati ibu mana yang mampu menahan bila keadaan anak begitu. Saya bersama suami sering lakukan solat hajat untuk meminta Allah lindungi dan pelihara kesihatan dan kesejahteraan kami sekeluarga.

Masa berlalu sehinggalah rumah ibu di datangi seorang lelaki yang agak berusia lewat 50an dan memperkenalkan dirinya sebagai Cik Man, seingat saya waktu itu hari raya Aidil Adha. Sesungguhnya kami sekeluarga memang tidak mengenali dan tidak pernah pula berkenalan dengan lelaki tersebut. Cik Man tu kata selepas beliau selesai solat Asar tak tahu pulak gerakan hati untuk kerumah itu (rumah ibu).

Beliau terus saja menjengah ke buaian anak saya sambil mengucap panjang. Beliau terduduk sambil memadang wajah seorang demi seorang. Beliau kata di dalam buaian itu bukannya anak saya tetapi wajah perempuan tua yang hampir kecut. Ya Allah! Waktu itu rasanya kaki saya tidak mencecah ke bumi, terasa terlerai segala sendi yang ada. Cik Man tu menawarkan diri untuk mengubat bayi saya selama tiga hari(itu pun dengan izin dari Allah…katanya) . Dia meminta saya mendapatkan air lebihan mandian jenazah (air yang masih ada di dalam getah) dengan syarat yang meninggal mestilah seorang lelaki (sebab yang menumpang pada bayi saya adalah mayat perempuan tua bukannya seorang tetapi tujuh orang, benda tu menghuni di setiap sendi bayi perempuan saya) jika saya terlewat bayi saya mungkin turut meninggal.

Sampai ketahap saya berdoa agar adalah makhluk Allah yang meninggal pd hari itu. Hampir tiga jam saya bersama suami bertanya ke sana-sini, mencari rumah orang yang ada kematian. Dgn izin Allah saya terjumpa petang itu, alhamdulilah.

Petang itu Cik Man ke masjid dan dia hanya berpesan agar bayi saya yang sekecil itu dimandikan menghadap ke kiblat berserta sepotong doa yang diberikan. Suami saya terus memandikan bayi perempuan saya seperti yang disarankan oleh Cik Man tadi. Selepas dimandikan separuh badan bayi saya (dari pinggang kebawah) bertukar menjadi lebam. Rupa-rupanya kami
tersilap kerana mana ada jenazah perempuan orang lelaki yang mandikan. Sekali lagi hati saya tidak keruan, mencari hingga ke malam.

Keesokkannya pagi-pagi lagi saya telah ke rumah mayat HSA menanti kalau-kalau ada orang yang meninggal ketika itu. Allah maha penyayang dan akhirnya saya bertemu dengan kawan lama yang kebetulan kematian datuk. Saya meminta izin dari neneknya untuk meminta sedikit air lebihan mandian untuk membuat ubat anak saya. Saya menceritakan dengan linangan air mata, tersentuh hati saya bila nama bayi perempuan saya di sebut. Bila air itu sudah diperolehi terus saja saya serahkan kepada Cik Man (tak mahu ada sebarang kesilapan lagi). Cik Man meminta saya memandikan bayi saya tu tapi saya tidak boleh kerana kedatangan haid, terpaksa ibu yang mengambil alih tempat saya. Cik Man berpesan apa jua yang berlaku pada malam itu beliau meminta kami semua bersabar dan ingatkan Allah banyak-banyak.

Pintu dan tingkap diminta dibuka seluas-luasnya. Cik Man meminta ibu tanakkan sepiring pulut kuning. Benar seperti apa yang Cik Man katakan. Malam itu adalah malam pertama saya mendengar tangisan bayi saya, tangisan yang saya rindu selama beberapa bulan yang lalu. Bayi saya meronta-ronta dan dengan sepontan terasa seperti ada imbasan angin yang keluar terus menuju ke pintu dapur rumah ibu. Dalam masa yang sama terdengar suara ibu memekik dari dapur (seperti suara orang terperanjatkan sesuatu) tutup pengukus pulut itu dipenuhi cecacing dan ulat yang berwarna hitam. Adik lelaki saya mengucap dan terus membuang ulat-ulat itu ke longkang.

Bila kesemuanya telah selesai, Cik Man memberitahu tahu kepada saya,suami dan keluarga yang ada. Ada seorang daripada ahli keluarga yang menziarah orang meninggal dalam kemalangan, kemudian balik dari ziarah terus menegur bayi saya tu. Cik Man cakap itu badi mayat. Kebetulan waktu itu bapa saudara saya pula sampai ke rumah untuk bertanyakan khabar bayi saya. Rupa-rupanya orang yang Cik Man maksudkan itu adalah bapa saudara saya, dia pun akui dan tak sangka perkara itu terjadi kpd bayi saya.

Cik Man menawarkan diri sekali lagi untuk merawat bayi saya sehingga berusia setahun. Saya pernah sekali ke rumahnya dan membawa serba sedikit keperluan dapur untuk dia dan isterinya. Gembira dan bersyukur kerana bayi saya sudah pandai bertatih.

Setelah segala kesulitan terurai saya bercadang untuk menziarah Cik Man sambil membawa sedikit sedekah dan tanda terima kasih. Saya dan mencari alamat rumah spt yang diberikan oleh Cik Man. Apabila saya sampai ke alamat itu saya lihat disitu cuma ada sebuah rumah tinggal yang papannya sudah pun berlumut. Saya bertanya dengan kedai mamak yang berhampiran, tempat saya membeli keperluan dapur waktu pertama kali saya bertandang kerumah Cik Man. Mamak tu kata rumah tu dah bertahun-tahun kosong, tuan rumah tu tak ada waris.

Saya dan suami berpandangan sesama sendiri. Barang yang telah terniat untuk Cik Man saya sedekahkan ke surau yang berhampiran.

Benar kata Ura,apa yang berlaku elok dijadikan pengajaran dan iktibar.

 

Via : Sembangkencang

JAWAPAN DARI TENTERA ISRAEL MENGAPA MEREKA LARI BERTEMPIARAN APABILA DIKEJAR RAKYAT PALESTINE YANG HANYA BERSENJATAKAN BATU DAN PISAU INI BUKTI KEKUASAAN ALLAH ALLAHUAKBAR…Sebarkan..

(FOTO)Jawapan Dari Tentera ISRAEL Mengapa Mereka Lari Bertempiaran Apabila Dikejar Rakyat PALESTINE Yang Hanya Bersenjatakan BATU Dan Pisau. INI BUKTI KEKUASAAN ALLAH!! ALLAHUAKBAR!!!

(FOTO)Jawapan Dari Tentera ISRAEL Mengapa Mereka Lari Bertempiaran Apabila Dikejar Rakyat PALESTINE Yang Hanya Bersenjatakan BATU Dan Pisau. INI BUKTI KEKUASAAN ALLAH!! ALLAHUAKBAR!!!

Perang Gaza memberi pelajaran. Allah memasukkan ketakutan ke dalam hati orang-orang kafir

(FOTO)Jawapan Dari Tentera ISRAEL Mengapa Mereka Lari Bertempiaran Apabila Dikejar Rakyat PALESTINE Yang Hanya Bersenjatakan BATU Dan Pisau. INI BUKTI KEKUASAAN ALLAH!! ALLAHUAKBAR!!!

(FOTO)Jawapan Dari Tentera ISRAEL Mengapa Mereka Lari Bertempiaran Apabila Dikejar Rakyat PALESTINE Yang Hanya Bersenjatakan BATU Dan Pisau. INI BUKTI KEKUASAAN ALLAH!! ALLAHUAKBAR!!!

Dengan memegang batu Intifadah, seroang pemuda Palestina, Maher Farukh berlari mengejar seorang serdadu Zionis yang bersenjata lengkap.

Rupanya Farukh tak terima melihat tentara penjajah Israel menembaki teman-temannya di gerbang Utara Kota Birah menggunakan peluru tajam.

Berbekal iman dan keberanian, ia mengejar tentara tersebut dengan batu di tangannya. Rupanya pasukan Israel bersenjatakan lengkap –bahkan tubuh dan kepalanya—dibalut dengan rompi dan helm anti peluru, ia berlari amat ketakutan, sebuah pemandangan baru mengungkap kepalsuan militer Israel dan konon legendanya diakusi sebagai tentara tak terkalahkan.

Fofo-foto ketakutan tentara Israel yang lari ketakutan menghadapi batu-batu sijjil, tertangkap kamera, dan dimuat di laman palinfo.com, berbahasa Arab Jumat, (30/10/2015).
Pasukan Israel lain, menggunakan jip militer memburu pejuang Palestina tersebut dan menabraknya [palinfo]Seperti biasa, pasukan Israel lain, menggunakan jip militer memburu pejuang Palestina tersebut dan berupaya menabraknya dan menangkap sang pemuda beramai-ramai, menutupi mitos ‘kehebatan penjajah’.

Sebelumnya, pemandangan serupa terjadi di Hebron. Seorang pemuda pejuang Palestina, berpura-pura menggunakan rompi wartawan, mengejar tentara penjajah menggunakan pisau. Meski dibekali senjata mutakhir, tentara Israel juga lari terbirit-birit ketakutan.

Dalam kejadian ini, pria Palestina ini akhirnya gugur ditembak.

Mengapa tentara Yahudi begitu takut meski hanya dengan batu?

Tentera Israel: “kami tahu yang mengejar kami langsung tidak takut mati, buatkan kami sangat takut!”

Sebagaimana diketahui, pelajaran Perang Gaza tiga kali telah menunjukkan kepada kita semua, sesungguhnya tentara-tentara Yahudi-Israel hanya dikenal sebagai ‘pasukan perang yang takut mati’, meski ditutupi dengan sikap angkuh dan sombong.
Tentara Israel bersenjata canggih ini lari ketakutan dikejar seorang pejuang ‘intifada pisau’ di Hebron. Dalam kejadian ini, lelaki ini akhirnya gugur ditembak. [reuters]Sebab Allah Subhanahu Wata’ala sendiri yang berjanji, telah memasukkan berbagai ketakutan ke dalam hati orang-orang kafir. Mereka telah ditanamkan rasa takut mati, takut masa depan, takut terluka, takut akan bencana, takut kehilangan harta. Kaum kafir sangat mencintai dunia, sedang orang beriman tidak.

سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَاناً وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ

“Akan Kami masukkan ke dalam hati orang-orang kafir rasa takut, disebabkan mereka menyekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah sendiri tidak menurunkan kete­rangan tentang itu. Tempat kembali mereka ialah neraka; dan itulah seburuk-buruk tempat tinggal orang-orang yang zalim.” (QS: Ali Imran: 151).

Semoga ini menjadi pelajaran bersama bagi kaum beriman.*
Sumber: bulletinmedia

Si Ibu fikir suaminya bersarapan bersama anak perempuannya, tetapi apabila dia pergi ke dapur rupa-rupanya….

Dia tidak mendengar apa-apa berlaku di dapur selain daripada muzik, dan kelaparan beliau membuat dia bangun untuk melihat apa yang berlaku dan mencari sesuatu untuk dimakan. Tetapi dia tidak pernah dijangka apa yang dia ditemui.

suaminya telah memutuskan untuk bermain muzik, mengambil anak perempuan dan menari dengan gadis semasa kecil mereka, di setiap kesempatan, dia cuba untuk membuat roti bakar.

Tanpa berfikir tentang hal itu, ibu yang mengambil telefonnya dan diabadikan imej.

 

Berikut adalah beberapa perkara yang paling penting seorang ayah boleh meninggalkan sebagai warisan kepada anak perempuannya:

Saya membesar tanpa bapa, jadi ibu saya adalah ibu dan ayah saya. Walau bagaimanapun, saya sentiasa membesar perasaan bahawa ada sesuatu yang hilang dalam hidup saya. Kehadiran seorang bapa dan apa yang dia boleh mengajar anak-anak perempuan yang tidak ternilai.

Ini adalah sebahagian daripada perkara-perkara yang, sebagai seorang bapa, anda boleh lakukan untuk orang-orang puteri diberikan Tuhan dalam hidup anda:

Menunjukkan beliau bagaimana seorang wanita patut dijaga

Malam tadi semasa menonton “Wedding Greek Big Saya” dengan anak perempuan yang tertua, saya menegaskan bahawa seorang lelaki yang akan suka dia selama-lamanya akan berkorban untuk wanita yang dicintainya. Beliau juga perubahan apa yang hendak berubah dan memahami bahawa dia dan keluarganya adalah pakej kumpulan.

Seorang bapa boleh mengajar dia ini dengan contoh beliau, rasa hormatnya kepada ibunya, hormatnya kepada anak-anak perempuan dan hormatnya kepada wanita secara umum. Ini akan membantu beliau mendapat standard yang tinggi untuk lelaki dan akan membantu beliau merealisasikan nilai sendiri. Dia tidak akan menerima seorang lelaki yang tidak menghargai dia seperti dia layak.

Ajar kanak yang bermimpi kos apa-apa, tetapi dia mesti berusaha untuk menjadikan impian menjadi kenyataan

Bertanya tentang impiannya, apa yang dia menjangka daripada projek-projek kehidupan, hari dan sekolah. Mendengar dengan teliti dan, apabila anda tahu impiannya, menunjukkan beliau langkah-langkah kecil untuk mencapai lebih mereka. Apabila anda membesar, anda sedar bahawa lebih besar impian, lebih besar langkah-langkah yang anda perlu ambil.

Menunjukkan bahawa apa yang di dalam bernilai lebih daripada penampilannya

Tidak mengulas mengenai penampilan fizikal wanita lain, walaupun isteri atau anak-anak perempuan anda. Cuba untuk mengajar mereka bahawa penampilan luar tidak akan sentiasa terakhir, kerana tidak ada yang dapat memelihara kecantikan fizikal selama-lamanya. Ia kecantikan bahagian dalam orang yang memberikan kita buah-buahan yang kekal.

Kemudian beliau akan menganggap kecerdasan beliau, personaliti dan perspektif peribadi yang lebih tinggi dan menyedari kecantikan fizikal tidak penting.

Mengajar tentang kesaksamaan

Ibu dan ayah dapat melakukan perkara yang sama, jadi dia boleh mencapai perkara yang sama seperti orang lain juga. Beberapa pencapaian boleh mengambil lebih banyak masa dan usaha, tetapi lambat laun semua lelaki dan wanita boleh berjaya.

Mengajarnya ia tidak boleh diterima untuk menjadi kedua apa-apa atau sesiapa sahaja

Dia adalah bernilai segala-galanya di dunia dan tidak boleh menerima yang pelan seseorang berbuat B. Menekankan nilai beliau. Menekankan bahawa dalam dunia cinta tidak ada pertukaran barangan. Mengajar beliau untuk menjaga nilai-nilai dia tinggi.

Mengajarnya bahawa kesilapan tidak menentukan kita – mereka mengajar dan menguatkan kita

Membiarkan kejatuhan beliau dan membuat kesilapan, tetapi tinggal di sisinya dan angkat dia dan mendapatkan dia dimulakan sekali lagi. Mengajar beliau bahawa selepas setiap kesilapan dia tidak bermula kembali pada awal lagi, kerana dia kini lebih kuat.

Mengajar dia untuk tidak mempunyai hari yang baik tetapi hari yang setimpal

hari yang baik ialah yang mana kita tidak mengambil risiko, dan hari-hari di mana kita tidak berkembang. hari berbaloi datang apabila kita mengambil risiko. Tanpa mengira keputusan, sehari berbaloi adalah apabila orang lain atau sesuatu dalam diri kita berubah.

Mengajarnya cinta anda adalah tanpa syarat dan anda akan berada di sana walaupun segala-galanya runtuh

Tidak ada yang menakutkan daripada pengabaian atau kerugian. Menjadi batu yang dia perlukan. Bantu dia tahu bahawa walaupun angin hidup cuba untuk air mata ia pergi, anda tidak akan membiarkan dia pergi.

Mengajar beliau untuk menari

Dan mengingatkan beliau bahawa apabila hari itu datang bahawa anda memberi dia kepada seorang lelaki istimewa yang suka dan menghormati beliau hanya sebagai banyak yang anda lakukan, anda akan menari dengan sekali lagi beliau untuk meraikan cinta.

 

Sumber : familyshare

p/s: (artikel di terjemah menggunakan Google Translator)

Bayi 11 Minggu Tiba² Tak BERNYAWA Selepas Tidur Di Car Seat, Puncanya MENAKUTKAN !!!

Seorang bayi berusia 11 minggu Shepard Dodd, meninggal dunia setelah didudukkan ke car seat khusus bayi.

Kematian bayi ini adalah salah satu kecelakaan yang patut di waspadai oleh ibu bapa diluar sana.

Kedua orang tua bayi ini Shepard, Ali dan Derek Dodd, mengongsikan kisah mereka pada media untuk memastikan kejadian ini tidak berlaku pada bayi lainnya.

Dikutip dari Love This Pic,bayi ini diletakkan pengasuh dalam car seat ketika tidur tengah hari.

Shepard Dodd ketika itu dalam keadaan selsema (hidung tersumbat) pengasuh berpikir dengan tidur menegak di car seat adalah lebih baik untuknya.

Si bayi tertidur, dengan kepala tertunduk, posisi dagu ke dada,mengakibatkan saluran pernapasan tertutup. Karena ia bayi yang masih sangat kecil, Shepard belum memiliki kekuatan di otot leher untuk menggerakkan kepalanya.

Malangnya dalam beberapa menit bayi itu meninggal karena sesak napas.
Orang tuanya menceritakan kisah ini kepada media untuk mencegah insiden tragis ini tidak berlaku pada bayi lainnya.

Apa yang terjadi dengan Shepard disebut sesak napas posisional.Bayi tidak memiliki otot-otot leher untuk menjaga kepala mereka tegak.

Jadi, jika mereka tidak didudukkan dengan benar di car seat, dagu mereka dapat jatuh ke dada sehingga ini bisa menutup saluran pernapasan.

Car seat memang dirancang untuk melindungi anak-anak saat bepergian di dalam kereta.

Tapi benda ini benar-benar bisa menjadi bahaya jika bayi tidak didudukkan dengan benar maupun tidak diperhati.

Kredit : Eberita via Kitaviral.com

Sepasang suami isteri bertengkar gara² isteri mengajak suami teman masuk pasaraya untuk membeli barang. Selepas itu hanya isteri yang masuk dan suami tunggu di luar. Tidak lama kemudian seorang pakcik datang dan tegur si suami. Hargailah Pasangan Kita :-( :-( http://sembangkencang.org/suami-isteri-bertengkar-di-sebuah-pasaraya-teguran-pakcik-ini-buat-ramai-tersentuh1/

gfdg

Di sebuah pasaraya seorang suami bertengkar dengan isterinya dan menyuruh isterinya pergi masuk ke dalam pasaraya sementara dia duduk di bangku tidak ikut sama…ia diperhatikan oleh seorang pakcik yang dalam umur 60’an. Pakcik itu menghampiri suami tadi sambil bertanya “Apa masaalah ni nak marah-marah pada isteri, maaf pakcik bertanya”.

gfdg

Gambar Sekadar Hiasan

“Takde apa pakcik. Isteri saya ni ajak masuk dalam pasaraya ikut dia cari – cari barang. Saya malas la pakcik letih dan bosan la dengan perangai orang pompuan ni”.

Pakcik tu tersenyum sambil berkata: ” Nak pakcik dulu dengan isteri pakcik pergi kemana – mana berdua. Tapi isteri pakcik baru 5 bulan meninggal. Kami lebih kurang sebaya. Kami guru. Bila bersara kami ke Mekah bersama.

Kami tinggal berdua di rumah sebab anak – anak kami 6 orang semua dah kahwin tinggal di rumah masing – masing. Isteri pakcik malangnya mengidap kencing manis dan darah tinggi. Tiap – tiap hari kena makan ubat. Dia selalu tak berapa cergas dan pakcik la yang menjaganya.

Kini dia telah tiada pakcik terasa amat keseorangan. Siang pakcik rasa terlalu panjang dan malam terlalu sunyi. Tiap – tiap satu benda kepunyaan arwah mengingatkan pakcik padanya. Sebak dan sedih melihat ubat – ubat yang masih belum dimakannya.

Ada nombor handphone dia tapi pakcik tau dia tidak akan jawab panggilan pakcik dan message whatsapp kepadanya pun dia takkan baca… dulu pakcik tidur dikatil disebelah bahagian sebab dia ada disebelah… tapi sekarang pakcik tidur sorang – sorang di tengah – tengah katil… bila ke dapur sekarang pakcik sorang – sorang buat sarapan tiada dia lagi menyediakannya… tiada lagi kami ke surau bersama… bayangkan nak..kami punyai sorang satu kereta,  skrg kereta dia kaku tak bergerak cuma sesekali pakcik pandu..

Oleh itu nak sementara isteri anak masih ada hargai la dia dan sayangi la dia…kita hidup sementara di dunia ini…pakcik hari2 ke pusaranya dan pakcik selalu berkata di pusaranya….”kau pegi la dulu abg akan ikut kemudian…” Maaf pakcik balik dulu” Si suami terpegun terus bangun masuk ke pasaraya mencari isterinya.

Sumber : Zainal Ahmad via malaysiatular.com

Penceraian, ianya sebuah mimpi ngeri pada yang bergelar isteri. Aku diceraikan ketika anak kedua baru berusia 12 minggu. Saat aku dilepaskan di dalam kereta, saat aku dilepaskan sekali lagi dalam mahkamah.

‘Di Hadapan Perempuan Itu, Dia Lafaz Cerai Pada Aku’

Penceraian, ianya sebuah mimpi ngeri pada yang bergelar isteri. Aku diceraikan ketika anak kedua baru berusia 12 minggu. Saat aku dilepaskan di dalam kereta, saat aku dilepaskan sekali lagi dalam mahkamah.

Pada masa itu, aku nekad dalam hidup aku perlu bangkit untuk kehidupan aku sendiri. Dengan megahnya bekas suami bawa perempuan itu ke mahkamah ketika dia melafazkan cerai ke atas aku.

Ah! Pedulikan. Mereka selayaknya bersama sebab dari spesis yang sama. Tidak layak untuk dibandingkan dengan aku.

Pada ketika itu, aku tidak bekerja. Aku berhenti kerana mencari redha illahi untuk lebihkan masa bersama suami. Rupanya bukan suami tetapi syaitan.

Aku disihirnya, makanan aku di rumah dimasukkan serbuk tulang anjing bagi memastikan aku menuruti kata-kata seperti sifat seekor anjing. Makanan dan minuman yang aku masak tidak pernah dijamah. Rupa-rupanya… tak mengapa, Allah ada.

Pada saat aku keluar dari rumah itu atas nasihat pejabat agama, dia tukarkan kunci, benarkan orang luar masuk dan guna barang-barang peribadi aku. Bila aku minta kebenaran untuk ambil barang-barang yang masih ada, dia humbankan barang aku dan anak di luar rumah. Dengan linangan air mata, aku kutip dan kumpul barang-barang aku.

Barang-barang rumah yang aku beli hasil duit titik peluh semasa bujang dulu juga dirampas. Hanya baju aku dan anak-anak dibuang ke luar rumah. Aku merayu untuk masuk ke dalam rumah kerana ada barang yang sangat berharga iaitu sijil ijazah aku. Aku sempat sorokkan sijil itu. Jika tidak, pasti dibakarnya.

Sebaik dari itu, dengan tiada pekerjaan, aku membantu mencuci pinggan di kantin sekolah. Kereta sudah tiga bulan tidak berbayar. Bila dipanggil interview, aku berterus terang yang aku mengandung menyebabkan tiada majikan yang mahu menerima aku bekerja.

Tetapi janji Allah itu pasti. Pada usia kandungan mencecah 5 bulan, bekas majikan rekemenkan aku ke sebuah kilang. Aku dapat kerja dan bermula dari situ aku tidak menoleh ke belakang lagi.

Kerja yang bagus, jawatan yang sama seperti jawatan terakhir aku. Aku dapat majikan yang sangat-sangat bagus. Mula sebagai pekerja kontrak, tetapi lagi dua hari nak bersalin, aku diserap sebagai pekerja tetap dan menerima elaun bersalin.

Dek kerana masih tidak cukup duit, pada tempoh berpantang selepas sebulan dan rasa sudah kuat, aku terus pergi kerja dengan masih memakai stokin. Siapa tahu kesusahan aku?

Allah menguji aku sekali lagi. Anak yang dilahirkan ini dalam keadaan kaki bengkok kedua-dua belah dan mungkin akan berjalan dalam keadaan yang tidak normal. Aku berdoa, moga Allah membantu aku dan memang Allah tolong aku dari mula aku nak melahirkannya.

Bleeding tetapi masih gagah siapkan kerja di office. Drive pergi beli makanan di McDonalds sebab masih teringin pada masa itu. Kemudian drive ke hospital sendiri. Parking, bawa beg, daftar dan terus ke wad tanpa sesiapa. Allah permudahkan proses bersalin. Senang, jahit pun tak banyak.

Hari ketiga, untuk periksa bayi, aku dah boleh drive sendiri ke klinik. Alhamdulillah, anak aku berjalan normal, tiada nampak cacat celanya. Alhamdulillah aku kini lebih bahagia walaupun diuji dengan kasih sayang. Aku cuba yang terbaik untuk anak-anak aku.

Untuk orang itu, terima kasih kerana meminjamkan bintinya untuk anak-anak aku. itu sahaja. Nafkah untuk anak-anak, nanti kau jawab di sana. Aku tidak mahu tahu. Gaji aku cukup untuk mereka berdua. Allah ada untuk kami.

Untuk berkahwin semula? Takut dan trauma masih tak habis lagi. Susah nak jumpa lelaki yang baik pada zaman ini. Rata-ratanya semua tak ikhlas. Sudah 4 tahun berlalu, kini baru terbuka hati tetapi aku agak paranoid dengan sebuah perkahwinan. – KRT | PIXEL MEDIA

Gadis Cantik Minta Putus Kerana Pakwenya Miskin Tiada Kereta Hanya Moto Kapcai Namun Saat Makan Malam Terakhir Mereka Lelaki Ini BUAT SESUATU yang Menyebab Gadis tu MENYESAL TAK SUDAH

Materialistis dan realistis kadangkala memang seringkali menjadi salah satu syarat mencari pasangan.

Kisah cinta di bawah ini mungkin akan mengingatkan kita akan cinta yang sebenarnya itu tidak diukur dari kekayaan materi yang kita miliki

Seorang netizen menceritakan kisahnya di sebuah forum internet.Ia mengatakan pacarnya dulu adalah seorang wanita yang polos dan menyenangkan.

Keduanya berbahagia walau hanya melakukan hal-hal yang sederhana.

Namun setengah tahun terakhir ini pacarnya menjadi terlalu perduli akan materi, bahkan menolak untuk dibawa makan di warung dan akhirnya minta putus.

Pria ini pun menyetujui namun ia mengajak pacarnya untuk kencan terakhir kalinya sebelum mereka putus dan berjanji kali ini akan mengajaknya makan enak

Sebenarnya, pria ini memiliki latar belakang yang sangat baik. Keluarganya kaya raya, namun dia tidak pernah membiarkan teman – teman dan pacarnya mengetahui hal ini.

Sehingga semua orang beranggapan ia datang dari keluarga sederhana dan bekerja untuk menghidupi dirinya sendiri.

Orang tua pria ini juga setuju akan pandangan putranya yang ingin hidup mandiri dan bekerja seperti selayaknya pemuda seusianya.

Jadi, walaupun ia seharusnya sama sekali tidak perlu bekerja keras untuk hidup mewah, namun ia tetap menyukai hidup sebagai pegawai kecil yang penuh pencapaian.

Suatu kali, ia mengenal pacarnya ini, waktu itu pacarnya sangatlah polos dan lugu, mereka pun saling jatuh cinta.

Masa-masa awal pacaran mereka sangatlah bahagia, mereka senang melakukan hal-hal sederhana yang tidak perlu uang banyak dan ini pun menyenangkan bagi keduanya.

Mereka terbiasa untuk makan di pinggiran jalan karena merasa murah dan enak. Walau kadang mereka pergi menonton bioskop, namun mereka tidak hidup mewah atau berfoya-foya, pria ini pun tidak pernah membiarkan pacarnya tahu keadaan keluarganya, karena ia merasa hidupnya sekarang sudah bahagia.

Kira-kira setengah tahun yang lalu, pacarnya mulai berubah dan terus mengeluh mengapa teman-temannya selalu mendapatkan hadiah benda-benda bermerek dari pacar mereka dan makan di restoran mewah, sedangkan mereka hidup dengan sangat sederhana.

Karena berbeda pandangan inilah mereka akhirnya sering bertengkar dan pacarnya akhirnya mengajukan untuk mengakhiri hubungan.

Namun pria ini tahu, penyebab dari putusnya hubungan ini adalah pacarnya yang merasa dirinya tidak mampu memberikan hidup yang dia inginkan.

Walaupun merasa sakit hati dan kehilangan pacar yang polos dan baik hati dulu, namun ia pun ingin mengajarkan pada pacarnya ini bahwa kekayaan bukanlah segalanya.

Apa yang pacarnya lakukan ini hanyalah membuktikan bahwa pacarnya tidak mencintai dirinya, melainkan materi yang dia miliki saja.

Akhirnya pria ini berjanji untuk memberikan makan malam terakhir yang mewah sebelum mereka putus dan wanita ini pun menyetujuinya.

Malam itu, pria ini membawa mobil BMW milik keluarganya dan mengenakan jas yang sangat rapi untuk menjemput pacarnya.

Pacarnya sangat kaget melihat semua hal ini, namun pria ini hanya merasa sakit hati, ternyata segala hal kecil yang ia korbankan untuk pacarnya tidak sebanding dengan semua “kekayaan” ini.

Ia pun membawa pacarnya pulang ke rumah dan mengenalkannya pada orangtuanya. Kemudian pria ini berkata pada papa mamanya, “Pa, ma, ini adalah teman baik saya.” Senyuman di wajah pacarnya pun perlahan menghilang.

Selanjutnya mereka pun pergi makan ke restoran mewah. Kemudian ketika pria ini mengantar pacarnya pulang, pacarnya berkata, “Maaf, aku gak tahu”. Namun pria ini hanya menjawab dengan dingin, “Gakpapa, aku ga bisa kasih kehidupan yang kamu mau.”

Terakhir pria ini berkata kepada pacarnya, “Untung aku nggak pernah kasih tahu kamu soal keluarga aku yah..” kemudian ia menyetir pulang.

Walaupun kita tidak bisa hidup tanpa uang, namun uang itu memang bukan segalanya sobat cerminan! Jangan sampai kita kehilangan seseorang yang kita sayangi hanya karena uang ya! Jangan Lupa Sebarkan Yaaaa …

Sumber : citemalaya